T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KÜTAHYA / HİSARCIK - 15 Temmuz Şehitleri Anadolu Lisesi

Demiryolu Haftası Kutlu Olsun

Eylül Ayının Son Haftası Demiryolları Haftasıdır. Bu kapsamda öğrencilerin bilgilenmesi için duyuru yapıldı

Osmanlı Devleti'nde ilk demiryolu ulaşımı 1854'te Kahire-İskenderiye hattında yapıldı. Anadolu da ilk demiryolu İzmir-Aydın arasında yapıldı. Osmanlı'da demir yolu ağırlıklı olarak II. Abdülhamit döneminde yapılmıştır.

Eylül Ayının Son Haftası Demiryolları Haftasıdır

TÜRKİYE'DE DEMİRYOLUNUN TARİHİ GELİŞİMİ

Anadolu insanı buharlı lokomotifin ilk kullanılmasından 33 yıl sonra 1856 yılında demiryolu ile tanışır. Türkiye'de ilk demiryolu Sultan Abdülmecit zamanında , 1856'da bir İngiliz şirketine verilen imtiyazla İzmir-Aydın arasında 130 km. olarak inşa edilir. Yapımı 10 yıl süren bu hat 1866 yılında SultanAbdülaziz zamanında tamamlanır.
1871 tarihinde saraydan çıkarılan bir irade ile Haydarpaşa-İzmit hattının devlet eliyle yapımına başlanır ve 91 km.lik hat 1873 yılında bitirilir. Ancak maddi imkansızlıklar nedeniyle Anadolu Demiryolları ile Bağdat ve Cenup demiryollarının yapımları Alman sermayesi ile gerçekleştirilir. İmtiyaz verilen başka bir İngiliz şirketi de İzmir-Turgutlu -Afyon hattı ile Manisa-Bandırma hattının 98 km.lik kısmını 1865 yılında tamamlar.
1896 yılında yapım imtiyazı Baron Hirsch'e verilen 2000 km.lik şark demiryollarının milli sınırlar içerisinde kalan 336 km.lik İstanbul-Edirne ve Kırklareli-Alpulu kesiminin 1888'de bitirilerek işletmeye açılmasıyla da İstanbul, Avrupa demiryollarına bağlanır.
Türk demiryolları 1923-1940 yılları arasında bir anlamda atılım çağı yaşar. Bu dönemde 1923 yılı itibarı ile 4559 km. olan demiryolu 1940 yılına kadar gerçekleştirilen çalışmalarla 8637 km.ye ulaşır. 1940-1950 yılları ise "Durgunluk Dönemi"dir. 1950 yılından günümüze kadar
ise sadece 1871 km.lik yeni yol yapılmıştır.

Türkiye'de ilk demiryolu inşaatı 23 Eylül 1856 tarihinde bir İngiliz şirketine verilen imtiyazla, İzmir –Aydın arasında inşa edilmiş, 130 kilometre uzunluğundaki bu hattın yapımı 1866'da tamamlanabilmiştir.

DÜNYA'DA ve TÜRKİYE'DE DEMİRYOLLARI

Dünya genelinde, demiryollarının önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Karayolu ağırlıklı yük ve yolcu taşımacılığının sebep olduğu, çevre kirliliği, kazalar, trafik tıkanıklığı ve yüksek yakıt maliyetleri, dünya ekonomisinin gelişmesinde en önemli unsur olan "taşıma hareketliliği"ni yavaşlatmakta ve sınırlamaktadır.
Teknik üstünlüklerinden dolayı demiryolları, son yıllarda bütün dünya ülkelerinde adeta yeniden keşfedilmekte ve her yönüyle yeniden yapılandırılmaktadır. Özellikle yüksek teknolojiye sahip ülkelerde, teknolojinin bütün imkanları kullanılarak, demiryolu sistemlerinin geliştirilmesi için çok büyük araştırmalar ve yatırımlar yapılmaktadır.
AB içerisinde demiryollarının geliştirilmesi o kadar önemlidir ki;
Avrupa Birliği Bakanlar Konseyince Avrupa'da 15 yıl içerisinde bitirilmesi planlanan 14 büyük ulaşım projesin den 9'u demiryolları ile ilgilidir. Bu 9 demiryolu projesinden 4'ü de yüksek hızlı demiryolu projesidir.
Avrupa Birliği EU Uluslararası Taşımacılık ve İşletmecilik (INTEROPERATIBILITY) kuruluşunun Genel İlkeleri aşağıdaki şekilde belirtilmiştir;
•  • Hiçbir sebep ulaşımda ve taşımacılıkta Raylı Sistemlerin Önceliği hedefini değiştiremez.
•  Genel Ulaşım Politikalarında Raylı sistemlerin tercih edilmesi ve gelişmelerin takip edilmesi anahtar rolündedir.
•  2020'ye kadar AB topluluğu, ulaşım sektörüne 225 Milyar €'ayırmayı planlamıştır. Bu miktarın %78 'i raylı sistemlere ayrılmıştır. ( 175.5 Milyar € )
•  Raylı sistemlerin uluslararası işletmeciliğinin geliştirilmesi, Avrupa Demiryolu ağının entegrasyonu için mutlaka gereklidir.
AB ülkeleri arasında hızlı tren ağlarını geliştirmek ve aralarında entegrasyonu geliştirmek için ülkeler her yıl 10 milyarlarca € harcamakta, çok büyük yatırımlar gerçekleştirmektedirler. Almanya'da ICE hızlı trenleri, Fransa'da TGV, İspanya'da AVE, İtalya'da ETR hızlı trenleri, yılda yüz milyonlarca yolcu taşımaktadır.JAPONYA'DA Şinkansen ve diğer hızlı trenler yılda 260 milyon yolcu taşımaktadırlar. Demiryollarımızın uzunluğu 8650 km.dir. (Bu hattın sadece 400 km.si çift hat olarak çalışmaktadır.) ABD'de 212.000 km, Rusya'da 95.000 km, Almanya'da 44.000 km. demiryolu mevcuttur.

TÜRKİYE'DE "Demiryolları ve Hızlı tren" hamlesi başlatıldı
Demiryollarımızın, hızlı tren ve metro hatlarının geliştirilmesine, Devlet politikası olarak çok önem verilmektedir,

Haber Kaynağı
 https://www.lokmanbas.net/belirli-gun-ve-haftalar/demiryollari-haftasi

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 28.09.2022 - Güncelleme: 28.09.2022 11:31 - Görüntülenme: 121
Kaynak: https://www.lokmanbas.net/belirligunvehaftalar/demiryollarihaftasi
  Beğen | 1  kişi beğendi